besökare

lördag 1 oktober 2011

navelsträngen från hinnorna

Igår kväll då jag var på jobbet gick jag in på min journal för att kolla vad läkaren skrivit på sista ultraljudet. Där stod att det verkar som om pojkens navelsträng utgår i från hinnorna-  inte från livmoderkakan. Det sade de inget om, bara att navelsträngen utgick nära kanten....inte så kul alltså. Men nu stod det så svart på vitt. Jag ska ju gå på tillväxt kontroller eftersom detta ofta medför tillväxthämning samt prematuritet. Jag kunde knappt sova inatt för jag bara tänkte på det hela. Varför kunde den inte bara utgå ifrån mitten av moderkakan som för de flesta andra? varför måste jag nu oroa mej för detta oxå? På google hittade jag en bild samt lite text för dem som vill veta vad detta betyder.


Velamentous cord insertion is an abnormal condition during pregnancy. Normally, the umbilical
 cordinserts into the middle of the placenta as it develops. In velamentous cord insertion, the umbilical cord inserts into the fetal membranes (choriamniotic membranes), then travels within the membranes to the placenta (between the amnion and the chorion). The exposed vessels are not protected by Whatons jelly and hence are vulnerable to rupture. Rupture is especially likely if the vessels are near the cervix, in which case they may rupture in early labor, likely resulting in a stillbirth. Early detection can reduce the need for emergency cesarean section.



 Och jag som läser denhär boken inför förlossningen.



Den är verkligen bra men nu kanske jag bara ska lägga in den i hyllan igen ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar