besökare

tisdag 2 augusti 2011

Nupp:en

På NUPPen hade vi en läkarstuderande som skulle ta och måtta och mäta bebisarna men det var nog säkert hennes första gång någonsin för hon fick inte ens dosan rätt väg på magen. Efter typ 20 minuter sa den andra läkaren att ja, nu räcker det, nu ska hon ta över. Stackare. Men det var ändå bra för sedan gick det snabbt och bra. Eller ja, förutom att hon verkligen TRYCKTE på magen så hårt att jag skrek till två gånger. Det var inte roligt alls. Men bebisarna mådde bra, båda simmade runt som fina fiskar och verkade ha alla armar och ben i behåll. Nacken var 0.9mm och 1,1mm respektive, dvs normala värden. Ja, det är allt vi får veta, inga riskprocenter eller annat intressant. De hade båda växt fint, de motsvarade vecka 12+6 (fast de är 12+1 idag), så det håller i sej hela tiden all de är lite större än befruktningstiden. De var nu 6,6 och 6,5 cm långa från huvud till rumpa. Det nya var att en hade moderkaka i bakvägg och den andra i framvägg. Åt mej sa de förra gången att båda moderkakorna var i bakvägg. Det är faktiskt vad jag själv misstänkte för att ena babyns hjärtljud är svårare att hitta och så tänkte jag att placentan säkert låg i vägen pga, bruset. Nåväl, allt bra. Nästa ultraljud är i v 20 dvs. i september då man synar alla kroppsdelar för att utesluta fysiska avvikelser. Jo, imorgon ska jag gå på EKG oxå, jag har under några dagar haft som rytmstörningar och hjärtat i halsgropen på kvällen. Nämnde det och läkaren ville att jag ska kontrollera det imorgon. Samtidigt ska jag lämna rådgivningens labprover (hiv, klamydia, syfilis, hepatit, blodgrupp mm).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar